Archive for september 2022

– Dette skjer i kroppen og hjernen når vi sover

Ingvild har alltid vært fascinert av menneskehjernen og minnet vårt. Da hun begynte på hovedfag på Universitetet i Bergen i 2000 så hun at forskning på bevissthet og minner stort sett gjøres på dyr. Og det passet dårlig for en forskerspire med pelsdyrallergi.

– Da en førsteamanuensis ville se på søvn og hukommelse hos mennesker, kastet jeg meg på. Dette er kort oppsummert komplekst. Men det er en sammenheng. Forskjellig type søvn påvirker ulike typer minner i hjernen vår, forteller Ingvild engasjert.

Etter hvert ble det mindre og mindre hukommelse, og mer og mer søvn. I dag jobber hun med søvn på heltid, som forsker på Haukeland universitetssykehus. I tillegg er hun engasjert av Wonderland til årets søvnundersøkelse.

– Jeg gleder meg til å fortelle om resultatene av denne undersøkelsen. Det er utrolig interessant å dykke ned i søvnmønstrene til folk.

– Men hvordan sover en søvnforsker, egentlig?

– Hehe, det var det da. Jeg sover stort sett godt! Som alle andre, sover jeg dårlig innimellom, men søvn er ingen stressfaktor for meg. Det er viktig å prioritere nok og regelmessig søvn, og å følge generelle søvnråd. Men så lenge man stort sett sover godt tror jeg det er best å ikke overfokusere på det.

Ingvild mener at du blir dårligere på søvn jo hardere du prøver, og den beste søvnen får du hvis du ikke styrer med det.

– Som en tommelfingerregel sier vi gjerne at dersom du fungerer godt på dagtid har du sannsynligvis fått nok søvn. Alle sover jo dårlig innimellom. Det er sjelden noen som alltid sover godt, sier Ingvild.

– Selv om jeg sover litt dårlig en natt kan jeg fungere gjennom dagen, og så vet jeg at da sover jeg bedre i morgen. Vi mennesker tåler det en gang iblant. Men det kan være en god ide å la bilen stå dersom man har sovet altfor lite en natt. Dersom søvnproblemene varer over tid, kan det imidlertid være lurt å gjøre noe med det, siden lite søvn over tid kan ha stor betydning for vår evne til å fungere på dagtid. Heldigvis finnes det gode behandlingsmetoder.

Søvn påvirker vår psykiske helse, og den psykiske helsen påvirker søvnen vår, ifølge Ingvild.

– Hva som kommer først av dårlig psykisk helse eller dårlig søvn er ofte vanskelig å konstatere, og heller ikke så viktig. Jeg er mindre opptatt av hva som kommer først, det kan gå begge veier. Dersom man sliter med både søvnproblemer og utfordrende psykisk helse skal begge behandles, mener Ingvild.

– Hva er den kuleste funfacten du har om søvn?

– Oi, den kuleste? Det er vanskelig å velge, det er så mye. Men noe som fascinerer meg mer og mer er diskusjonen om hvorfor vi sover. Det går an å angripe det fysiologisk; fordi hjernen og immunsystem trenger det. Men noen søvnforskere påpeker at også organismer uten hjerne sover. Så hva kan da være grunnen til at disse organismene sover? Dette synes jeg er utrolig spennende. Dersom man tenker seg at de første livsformene ikke hadde evne til å respondere på omverden, men at de etter hvert utviklet måter å reagere på, da er det søvn og ikke våkenhet som er den primære tilstanden. Så da er egentlig ikke spørsmålet om hvorfor vi sover relevant lenger, sier Ingvild engasjert.

Søvnundersøkelsen er nå gjennomført og resultatene kommer i løpet av høsten 2022. Følg med for mer spennende informasjon om søvn.

Ingvild West Saxvig, søvnforsker

– Nok søvn er viktig
for å prestere på topp

Emelie Forsberg er profesjonell fjelløper, verdensmester og europeisk mester i sin sport. Født og oppvokst i Sverige og nå bosatt i Romsdalen i Norge. Emelie er forfatter av boka Sky Runner, og søvnambassadør for Wonderland.

Hvor mye søvn trenger du for å være i god balanse?
– Jeg har alltid vært kveldstrøtt og våknet tidlig om morgenen. Når jeg er hjemme kjører jeg ganske faste søvnrutiner, og legger meg oftest i 22-tida. På vinterstid kan jeg være til sengs allerede i 9-tida på kveldene. Jeg sover rundt 7,5 timer i sommerhalvåret og en times tid mer på vinteren, men jeg kunne faktisk tenkt meg å sove enda mer. Jeg er glad i å sove.

Hva må du gjøre for å sove godt?
– Jeg må roe ned og gå inn for landing før jeg skal sove. Da kutter jeg ut mobiltelefonen og dataskjermen. Det er viktig for meg at det er frisk luft på soverommet, og jeg liker gjerne å ha et varmt pledd over dyna.

Har du en favorittstilling når du skal sove?
– Det er på ryggen.

 
Emelie Forsberg på Romsdalseggen i Romsdalen
Emelie Forsberg på Romsdalseggen i Romsdalen. Foto: Kilian Jornet.
 
Drømmesoverommet til Emelie Forsberg
Drømmesoverommet til Emelie er et romslig, lyst og rolig fristed der hun kan roe ned og slappe av.
Wonderland Ambassador of Sleep. Made in Norway since 1969.

– Dette betyr sengen for god søvn

Inger Birgitte Tandstad er en av selgerne i Wonderlands salgsteam og har tidligere jobbet som personlig trener.

– Søvn har stor innvirkning på hvordan vi har det i hverdagen. For å kunne yte maksimalt og restituere raskere, er søvn avgjørende. Som selger hos Wonderland kan jeg bidra til å øke kunnskapen om hva vi trenger for å kunne sove godt, sier Inger Birgitte.

Samarbeid med søvnforskere

Wonderlands produktutvikling baseres på det siste innen søvnforskningen og på de soveundersøkelser som Wonderland gjennomfør sammen med et søvnforskerteam.

– Wonderlands senger har justerbar hoftesone, vaskbart tekstil, skuldersone og vendbare madrasser. Dette gjør at du kan være trygg på at du finner en seng som passer akkurat deg, sier Inger Birgitte. 

I butikken

– Når du prøver en ny seng – ligg på samme måte som hjemme. Ligger du helst på siden når du sover, skal du også ligge på siden når du prøver sengen. Med Wonderlands justerbare hoftesone blir det også enklere å velge fasthet. Spør gjerne butikkselgeren om å vise deg hvordan du kan justere hoftesonen, sier Inger Birgitte Tandstad.

Les mer om Wonderlands egenskaper

Inger Birgitte Tandstad fra Wonderlands markedsteam
Inger Birgitte Tandstad,
Salgsutvikler, Wonderland

Tips fra våre søvnambassadører


Rannveig Aamodt gir tips om søvn
Rannveig Aamodt, profesjonell fjellklatrer:
– Sørg for at sengen og puten passer deg slik at du får den beste søvnkvaliteten. Jeg trodde i mange år at det var klatringen som gjorde at jeg ble urolig og nummen i armene etter at jeg hadde lagt meg. Nå er jeg mer bevisst på hvilken seng jeg har og kan sove hele natten igjennom uten å måtte snu meg mange ganger. En god natts søvn legger grunnlaget for alt. Sporten jeg driver med krever ett hundre prosent for at det skal være trygt å holde på. Foto: Nathan Welton.
Emelie Forsberg gir tips om søvn
Emelie Forsberg, profesjonell fjelløper:
– Etter mange år utenlands, har jeg blitt vant til å sove i hardere senger. Jeg trodde også at det var det jeg likte best. Når jeg ble Wonderlands søvnambassadør, fikk jeg prøve ulike typer av senger og fant ut at det var en noe mykere seng som passet meg bedre. Jeg fikk innsikt i hvor mye det betyr å finne en seng som gir riktig fasthet under både hoften og skuldran. For meg er god søvn og restitusjon svært viktig for å kunne prestere på topp. Foto: Kilian Jornet.

Vi søker deltidsselger
i Oslo og omegn

Vi jobber i dag med store møbelvarehus som selger våre senger og mersalgsprodukter. For å styrke våre kunder og vår egen merkevare ønsker vi en merkevarerepresentant som promoterer våre produkter i viktige møbelvarehus i Oslo og omegn.

Det er forventet at søkeren kan jobbe minst tre lørdager i måneden. Ved anledninger er det også ønskelig at søkeren også kan jobbe enkelte ettermiddager/kvelder. Vi har god erfaring med å jobbe med studenter og er opptatt av jobben skal tilpasses så godt som mulig til deres hverdag.

Ønskede kvalifikasjoner og personlige egenskaper:

  • Interesse og erfaring fra salg og kundeservice
  • Utadvendt, imøtekommende og pliktoppfyllende
  • Serviceinnstilt og resultatorientert
  • Fleksibel og ansvarsbevisst
  • Stå-på vilje og godt humør

Vi tilbyr:

  • Spennende arbeidsoppgaver med mye kundekontakt
  • Konkurransedyktige lønnsbetingelser (god timelønn + bonusordning)
  • God kursing og oppfølging
  • Arbeidsmiljø som ønsker at du skal vokse og utvikle deg

Arbeidssted:

Oslo og omegn


Tiltre snarest mulig
  

Søk på stillingen:
Finn.no

 
Spørsmål om stillingen?
Ta kontakt med:

• Håkon Amundsen, tlf: 45 24 03 15 
  Key Account manager
  

Personverneerklæring
for jobbsøkere
 

Om Wonderland

Fra vår base i Romsdalen og tindehovedstaden Åndalsnes har Wonderland i over 50 år utviklet norske senger som skal gi de beste forutsetningene for god søvn. Helt siden oppstarten i 1969 har vi laget senger med lang holdbarhet, og nå jobber vi knallhardt for å halvere sengens miljøavtrykk. Vi samarbeider tett med Norges fremste forskere innen miljø og søvn, og på Wonderland-laget er vi nå nærmere 100 søvnambassadører.
Vår aller viktigste jobb er å bidra til at verden sover bedre.

Fremtidens søvn

 

Last ned programmet:

 

Hva skjer når vi sover?

Søvnens betydning for vår helse og livskvalitet. Søvnforsker Ingvild West Saxvig.

Vinn Wonderlands beste seng

Nå kan du vinne en av verdens kanskje aller beste senger, kortreist fra en av verdens mest moderne sengefabrikker.

– Aldri en dag uten en høneblund

Fru Fjellfrid Constance Grytten (alias Tommy Høgset) er opptatt av sin daglige høneblund, og at søvn og skjønnhet er to sider av samme sak.

Vi vil at verden skal sove bedre

Derfor satser Wonderland på søvn og bærekraft.
Lars Stenerud, adm. direktør i Wonderland.

Kan vi sove oss til bedre skoler?

Er søvn viktig for elevene? Rektor Nina Ellingseter Aandal og søvnforsker Ingvild West Saxvig.

Er søvn viktig for å prestere?

Even Østigård er Wonderland-ansatt og pappa til fotballproff Leo Skiri Østigård i toppklubben Napoli.

Humørfylt musikk 

Trio Hanne/Nils/Esten fra Isfjorden, kjent fra konserter på blant annet Tindestua, Sødahlhuset og Feskslofestivalen.

 

Konferansier: Arnt Øyvind Siem